Sosiaalinen media tulevaisuudessa
Mitä mahdollisuuksia näet sosiaalisen median käytössä tulevaisuudessa?
Jos ajattelen omaa alaani (opetustyö) niin sosiaalinen media tarjoaa valtavan määrän mahdollisuuksia. Oppiminen siirtyy jatkuvasti enenevissä määrin sähköiseksi ja näin ollen ajan ja paikan voi jokainen määritellä itselleen sopivaksi. Nyt jo pystyn opiskelemaan kursseja toisesta oppilaitoksesta silloin kun minulle sopii. Toiveissa on toki, että myös kansainvälinen yhteistyö eri oppilaitoksilla kehittyy ja voidaan pian suorittaa tutkintoja käymättä kertaakaan oppilaitoksessa toisella puolella maailmaa. Siihen on toki vielä matkaa, että kaikkien maiden koulutuksesta saadaan yhtenäistä, mutta pikkuhiljaa EU-maat alkavat onnistua siinä.
Miten yksityishenkilönä sosiaalisen median käyttö vaikuttaa mielestäsi ammatilliseen toimintaan yleisesti?
Sosiaalinen media mahdollistaa myös sellaisten ihmisten oppimisen, joilla ei ole varaa opiskella oppilaitoksissa tutkintoja vaan jokainen diginatiivi tutkii sosiaalisen median ilmiöitä jo äidinmaidossaan ja oppii toivottavasti lähdekriittiseksi eri tavalla kuin me, joiden pitää kaikki opetella kantapään kautta. Sosiaalisen median välineet todennäköisesti uusiutuvat ja monipuolistuvat ja sitä kautta ne, joita me olemme tottuneet käyttämään ovat "so last season". Tämän ilmiön olen jo huomannut omassa työssäni.
Kuten olemme jo huomanneet, lehtimainonta on siirtynyt hiljalleen someen ja jos monet ajattelevat että ajankohtaisempi tieto löytyy somesta kuin esim. yritysten www-sivuilta. Some toimii jo tiedonhaun välineenä ja uskon, että sen merkitys tulevaisuudessa korostuu.
Digitaalisesti ajan hermolla pysyttelevät yritykset käyttävät yhä suunnitelmallisemmin sosiaalista mediaa mm. työnantajamielikuvan edistämisessä. Esimerkkinä voisin mainita vaikkapa Patrian. Patriassa tehtiin tutkimus työnantajamielikuvasta jonka jälkeen luotiin yhteisiä hästägejä, joita henkilökunta innostui käyttämään kertoessaan omasta työstään. Tämä toimintatapa nostatti ammattiylpeyttä ja toisaalta lisäsi positiivista mielikuvaa Patriasta heidän omille työntekijöilleen ja myös ulkopuolisille. Kun yritys luo itselleen työnantajalupauksen ja se näkyy somessa henkilökunnan toimesta toteutuvan niin rekrytointi helpottuu ja laadukkaita työnhakijoita on helpompi saada. Rekrytointikanavana sosiaalinen media toimii erittäin hyvin ja uskon sen korostuvan tulevaisuudessa entisestään.
Digitaalisesti ajan hermolla pysyttelevät yritykset käyttävät yhä suunnitelmallisemmin sosiaalista mediaa mm. työnantajamielikuvan edistämisessä. Esimerkkinä voisin mainita vaikkapa Patrian. Patriassa tehtiin tutkimus työnantajamielikuvasta jonka jälkeen luotiin yhteisiä hästägejä, joita henkilökunta innostui käyttämään kertoessaan omasta työstään. Tämä toimintatapa nostatti ammattiylpeyttä ja toisaalta lisäsi positiivista mielikuvaa Patriasta heidän omille työntekijöilleen ja myös ulkopuolisille. Kun yritys luo itselleen työnantajalupauksen ja se näkyy somessa henkilökunnan toimesta toteutuvan niin rekrytointi helpottuu ja laadukkaita työnhakijoita on helpompi saada. Rekrytointikanavana sosiaalinen media toimii erittäin hyvin ja uskon sen korostuvan tulevaisuudessa entisestään.
Miten yksityishenkilönä sosiaalisen median käyttö vaikuttaa mielestäsi ammatilliseen toimintaan yleisesti?
Jos somea osaa hyödyntää yksityishenkilönä, osaa sitä todennäköisesti käyttää myös ammatillisesti. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin tietyt ammattiryhmät ja heidän perheenjäsenensä joutuvat työnsä puolesta olemaan näkymättömiä tai vähintään tunnistamattomia sosiaalisessa mediassa.
Yksityishenkilön on aina oltava somessa tarkkana sen vuoksi, että mikäli joku tietää (tai hänen tiedoissaan näin kerrotaan) missä hän työskentelee, edustaa hän tällöin työpaikkaansa myös somessa.
Yksityishenkilön on aina oltava somessa tarkkana sen vuoksi, että mikäli joku tietää (tai hänen tiedoissaan näin kerrotaan) missä hän työskentelee, edustaa hän tällöin työpaikkaansa myös somessa.
somesta voi olla ammatillisesti kovastikin hyötyä mm. verkostoitumisessa ja yrityksen kansainvälistymisessä. Suomalaiset ovat vielä melko kehnoja verkostoitumaan esim. jenkkeihin verrattuna, mutta some tarjoaa mahtavat välineet verkostoitumiseen omalla alalla jopa kansainvälisesti. Esimerkiksi somessa ilmoitettu oman alan messutapahtuma kerää osallistujia ja sen kautta voi sopia pikaisia "treffejä" yhteistyökumppaneiden kanssa messujen ajalle, mikäli tapaaminen olisi muuten haastavaa tai kyseessä on uuden yhteistyökumppanin ensitapaaminen.
Monet pienyrittäjät käyttävät esim. facebookista löytyvää ajanvaraustoimintoa ja esim ravintolat voivat myydä johonkin konserttiin lippuja sitä kautta. Sosiaalinen media alkaa hiljalleen korvata puhelujen ja tekstiviestien funktiota lähes kokonaan.
Onko viestiminen sosiaalisessa mediassa liian negatiivissävyistä?
Saatan olla optimisti, kun haluan ajatella että aikamme diginatiivit syrjäyttävät omalla viestintätavallaan vielä meidät vanhat negatiiviset kääkät. Monesti ne, jotka haluavat provosoida ja aiheuttaa negaatioita somessa ovat niitä, jotka eivät muuten saa riittävästi huomiota ja eivätkä saa ääntään kuuluviin. Onneksi muutumme jatkuvasti taitavimmiksi kirjoittajiksi ja toisaalta osaamme myös hiljalleen tulkita kirjoitettua tekstiä paremmin ja sivistyneemmin. Toki aina on niitä, jotka purkavat omaa turhautumistaan sosiaalisessa mediassa.
Monet pienyrittäjät käyttävät esim. facebookista löytyvää ajanvaraustoimintoa ja esim ravintolat voivat myydä johonkin konserttiin lippuja sitä kautta. Sosiaalinen media alkaa hiljalleen korvata puhelujen ja tekstiviestien funktiota lähes kokonaan.
Onko viestiminen sosiaalisessa mediassa liian negatiivissävyistä?
Saatan olla optimisti, kun haluan ajatella että aikamme diginatiivit syrjäyttävät omalla viestintätavallaan vielä meidät vanhat negatiiviset kääkät. Monesti ne, jotka haluavat provosoida ja aiheuttaa negaatioita somessa ovat niitä, jotka eivät muuten saa riittävästi huomiota ja eivätkä saa ääntään kuuluviin. Onneksi muutumme jatkuvasti taitavimmiksi kirjoittajiksi ja toisaalta osaamme myös hiljalleen tulkita kirjoitettua tekstiä paremmin ja sivistyneemmin. Toki aina on niitä, jotka purkavat omaa turhautumistaan sosiaalisessa mediassa.
Toisaalta toisen asteen opiskelijoissa on havaittavissa selkeä muutos jos vertaan vaikkapa viisi vuotta taaksepäin. Ongelma on lisääntyvät puutteet vuorovaikutustaidoissa nimenomaan kasvokkain tapahtuvassa kommunikoinnissa ja olen tullut siihen tulokseen että se on digitalisaation syytä. Negatiivinen muutos, mutta toisaalta opiskelijoilta vaaditaan hyvin erilaista vuorovaikutustaitoa esim. juuri somen vuoksi ja siksi en voi nähdä tätä muutosta kokonaan negatiivisena. Nykyään nuoret kirjoittavat taitavammin ja toisaalta luetun ymmärtäminen on parantunut. Jos vertaan itseäni 16-vuotiaana omiin opiskelijoihini, niin olin kyllä aika noviisi kirjoittamaan mitään. Diginatiivien sukupolvella on myös hiukan erilaiset leikit esim. itse pelasin erilaisia pelejä sisareni kanssa pirttipöydän ympärillä ja oma lapseni katsoo tai pelaa tabletilla samaisen pöydän äärellä saman ikäisenä. Itse sain ensimmäisen puhelimeni kun olin 15-vuotta, oma lapseni tulee saamaan sen sitten kun oppii lukemaan. Tabletithan ovat olleet käytössä jo 2-vuotiaasta.
Muuttuvatko sosiaalisen median kanavat liian nopeasti?
Itse ajattelen että muutos kuuluu elämään ja siinä on koitettava pysyä kiinni. En oikeastaan ymmärrä tätä kysymystä koska ainoa pysyvä asia tässä maailmassa on muutos ja sen nopeuteen emme voi paljoakaan vaikuttaa. Toki on itsestä kiinni käyttääkö energiansa pysyäkseen muutoksessa mukana vai yrittääkö sitkeästi pyristellä vastaan ja kyynistyy.
On totta, että sosiaalisen median kanavat muuttuvat nopeaan tahtiin, mutta käyttäjän on syytä pohtia, mitkä kanavat ovat todella minulle tarpeen? Jos ajattelen yrityksen näkökulmasta, niin hyvin hoidettu yksi somekanava, vaikka hiukan vanhanaikainenkin, on parempi kuin pussillinen puolivillaisesti hoidettuja uusia.
Miten yksityishenkilöt voivat vaikuttaa yritysten näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa?
Muuttuvatko sosiaalisen median kanavat liian nopeasti?
Itse ajattelen että muutos kuuluu elämään ja siinä on koitettava pysyä kiinni. En oikeastaan ymmärrä tätä kysymystä koska ainoa pysyvä asia tässä maailmassa on muutos ja sen nopeuteen emme voi paljoakaan vaikuttaa. Toki on itsestä kiinni käyttääkö energiansa pysyäkseen muutoksessa mukana vai yrittääkö sitkeästi pyristellä vastaan ja kyynistyy.
On totta, että sosiaalisen median kanavat muuttuvat nopeaan tahtiin, mutta käyttäjän on syytä pohtia, mitkä kanavat ovat todella minulle tarpeen? Jos ajattelen yrityksen näkökulmasta, niin hyvin hoidettu yksi somekanava, vaikka hiukan vanhanaikainenkin, on parempi kuin pussillinen puolivillaisesti hoidettuja uusia.
Miten yksityishenkilöt voivat vaikuttaa yritysten näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa?
Yksityishenkilölt voivat hehkuttaa hyvää palvelua, jakaa julkaisuja ja käyttää hästägejä. Työnantajamielikuvan markkinointi on kaikkien etu. Jos olet tyytyväinen omaan työnantajaan niin miksi siitä ei voisi sosiaalisessa mediassa mainita?
Toisaalta itse ainakin olen jakanut ja tykkäillyt paljonkin muutamien aloittavien käsityöläisten omista some-sivuista ihan jo pelkästään siksi, että he saisivat näkyvyyttä ja tunnettuus lisääntyisi. Toisaalta negaatio on helppo kertoa ja sitäkin voi käyttää markkinointikeinona kuten esim. vaasan alueella vaikuttava pizzeria Teheran aikaan teki. Some on vain siitä armoton, että jos joku keksii jonkun idean, se toimii kerran tai kaksi mutta kovin montaa kertaa se ei jaksa ihmisiä kiinnostaa. Pizzeria Teheran nousi muutama vuosi sitten uutisiin, sillä omistaja käytti todella törkeää kieltä vastaillessaan yrityksen sometilillä asiakkailleen. Tuo ilmiö oli julkisuustemppu ja joku muukin sitä myöhemmin yritti muttei kovin menestyksekkäästi. Pizzeria Teheraninkin sivusto siistiytyi mutta asiakaskuntaa tuli huomattavasti enemmän sillä tätä ilmiötä haluttiin lähteä katsomaan kauempaakin. Toinen taitava somemarkkinoija on Sampo Kaulanen, jonka kaupasta tuli ilmiö sitten, kun Sampo alkoi jakaa rahaa somearvonnan kautta. Yksittäiset ihmiset jakoivat kilpailua somessa niin paljon, että se sai näkyvyyttä ja herätti kiinnostusta.
Blogeissa yksittäiset kirjoittajat voivat vaikuttaa hyvinkin paljon, esim. markkinoimalla tuotteita joko testaamalla ja kertomalla niistä tai ihan vaan mainoksella jossakin blogin reunassa. Tämäkin ilmiö toimii niin hyvässä kuin pahassakin mutta aina jos yritys saa näkyvyyttä niin se on tavallaan hyvä asia, oli näkyvyys sitten positiivista tai jotain muuta.
Toisaalta itse ainakin olen jakanut ja tykkäillyt paljonkin muutamien aloittavien käsityöläisten omista some-sivuista ihan jo pelkästään siksi, että he saisivat näkyvyyttä ja tunnettuus lisääntyisi. Toisaalta negaatio on helppo kertoa ja sitäkin voi käyttää markkinointikeinona kuten esim. vaasan alueella vaikuttava pizzeria Teheran aikaan teki. Some on vain siitä armoton, että jos joku keksii jonkun idean, se toimii kerran tai kaksi mutta kovin montaa kertaa se ei jaksa ihmisiä kiinnostaa. Pizzeria Teheran nousi muutama vuosi sitten uutisiin, sillä omistaja käytti todella törkeää kieltä vastaillessaan yrityksen sometilillä asiakkailleen. Tuo ilmiö oli julkisuustemppu ja joku muukin sitä myöhemmin yritti muttei kovin menestyksekkäästi. Pizzeria Teheraninkin sivusto siistiytyi mutta asiakaskuntaa tuli huomattavasti enemmän sillä tätä ilmiötä haluttiin lähteä katsomaan kauempaakin. Toinen taitava somemarkkinoija on Sampo Kaulanen, jonka kaupasta tuli ilmiö sitten, kun Sampo alkoi jakaa rahaa somearvonnan kautta. Yksittäiset ihmiset jakoivat kilpailua somessa niin paljon, että se sai näkyvyyttä ja herätti kiinnostusta.
Blogeissa yksittäiset kirjoittajat voivat vaikuttaa hyvinkin paljon, esim. markkinoimalla tuotteita joko testaamalla ja kertomalla niistä tai ihan vaan mainoksella jossakin blogin reunassa. Tämäkin ilmiö toimii niin hyvässä kuin pahassakin mutta aina jos yritys saa näkyvyyttä niin se on tavallaan hyvä asia, oli näkyvyys sitten positiivista tai jotain muuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti